PENGENALAN SENI PERSEMBAHAN (PERFORMANCE ART)
Seni di mana medium badan sendiri artis dan karya seni mengambil bentuk tindakan yang dilakukan oleh artis. Seni pertunjukan yang asal-usul dalam Futurism dan Dada, tetapi telah menjadi satu fenomena utama dalam tahun 1960-an dan 1970-an dan boleh dilihat sebagai satu cabang seni konseptual. Di Jerman dan Austria, ia dikenali sebagai Actionism. Satu pengaruh yang penting kepada kemunculan Prestasi adalah gambar Pollock Jackson pelukis Abstrak ekspresionis membuat lukisan tindakan beliau apa yang dipanggil, yang diambil pada tahun 1950 oleh jurugambar Hans Namuth. Prestasi seni mempunyai asal-usul serta-merta dalam Peristiwa lebih secara terang-terangan teater yang dianjurkan oleh Allan Kaprow dan lain-lain di New York pada 1950-an. Menjelang pertengahan tahun 1960-an elemen teater ini sedang dilucutkan oleh artis Prestasi awal seperti Vito Acconci dan Bruce Nauman. Di Eropah Beuys Yusuf artis Jerman adalah perintis seni Prestasi yang sangat berpengaruh, membuat kesan yang luas dengan 'tindakan' daripada 1963 pada. Ini adalah ungkapan yang berkuasa sakit kewujudan manusia, dan allegories kompleks isu-isu sosial dan politik dan hubungan manusia dengan alam semula jadi. Di Britain artis duo Gilbert & George telah membuat kerja-kerja Prestasi sangat asal dari tahun 1969. Satu masalah utama untuk artis Prestasi awal adalah sifat yang tidak kekal sederhana. Kanan dari keping prestasi bermula dicatatkan dalam fotografi, filem dan video, dan ini akhirnya menjadi kaedah utama yang Prestasi mencapai awam yang luas.
Dalam seni, seni prestasi prestasi yang dipersembahkan kepada penonton, secara tradisinya antara disiplin. Prestasi boleh sama ada berskrip atau unscripted, rawak atau dirancang dengan teliti; spontan atau jika tidak dirancang dengan teliti dengan atau tanpa penyertaan penonton. Prestasi boleh menjadi hidup atau melalui media; pelaku boleh hadir atau tidak hadir.Ia boleh menjadi apa-apa situasi yang melibatkan empat elemen asas: masa, ruang, badan orang yang melakukan, atau kehadiran dalam medium, dan hubungan antara pelaku dan penonton. Seni pertunjukan yang boleh berlaku di mana-mana sahaja, dalam mana-mana tempat atau penetapan dan apa-apa untuk tempoh masa. Tindakan-tindakan individu atau kumpulan di tempat tertentu dan masa tertentu merupakan kerja.
Seni visual, seni persembahan dan prestasi seni
Seni pertunjukan adalah satu konsep yang dipertandingkan pada asasnya: mana-mana definisi tunggal membayangkan pengiktirafan menggunakan saingan. Sebagai konsep-konsep seperti "demokrasi" atau "seni", ia menunjukkan perselisihan pendapat yang produktif dengan itu sendiri.
Makna istilah ini dalam erti kata yang sempit yang berkaitan dengan tradisi postmodernist dalam budaya Barat. Daripada kira-kira pertengahan tahun 1960-an ke 1970-an, sering diperolehi daripada konsep seni visual, berkenaan dengan Antonin Artaud, Dada, Situationists, Fluxus, seni Pemasangan, dan Seni Konseptual, seni pertunjukan cenderung untuk ditakrifkan sebagai antitesis kepada teater, artforms ortodoks dan norma-norma budaya yang mencabar. Ideal telah satu pengalaman yang tidak kekal dan sahih untuk pelaku dan penonton dalam satu peristiwa yang tidak dapat diulangi, ditangkap atau dibeli. dalam masa ini perbezaan yang dibincangkan secara meluas, bagaimana konsep seni visual dan konsep seni persembahan digunakan, boleh menentukan makna prestasi persembahan seni (bandingkan Prestasi: Pengenalan Kritikal oleh Marvin Carlson, P. 103,2-105,1).
Prestasi seni adalah satu istilah yang biasanya dikhaskan untuk merujuk kepada seni konsep yang menyampaikan maksud yang berasaskan kandungan dalam erti kata yang lebih berkaitan drama, dan bukannya prestasi mudah untuk semata-mata untuk tujuan hiburan. Ia sebahagian besarnya merujuk kepada prestasi yang dipersembahkan kepada penonton, tetapi yang tidak bertujuan untuk membentangkan bermain teater konvensional atau naratif linear formal, atau yang berselang-seli tidak bertujuan untuk menggambarkan satu set watak-watak rekaan dalam interaksi formal skrip. Oleh itu boleh termasuk tindakan atau kata yang diucapkan sebagai komunikasi antara artis dan penonton, ataupun mengabaikan jangkaan penonton, bukannya berikutan skrip bertulis terlebih dahulu.
Beberapa jenis seni pertunjukan yang terlibat boleh dekat dengan seni persembahan. Prestasi itu boleh menggunakan skrip atau mewujudkan persekitaran yang dramatik fiksyen, tetapi masih merupakan seni pertunjukan di mana ia tidak bertujuan untuk mengikuti norma biasa dramatik mewujudkan persekitaran rekaan dengan skrip linear yang berikut konvensional dinamik dunia sebenar tetapi, ia sengaja akan berusaha untuk menyindir atau mengatasi dinamik dunia sebenar yang biasa yang digunakan dalam drama teater konvensional.
Makna istilah ini dalam erti kata yang sempit yang berkaitan dengan tradisi postmodernist dalam budaya Barat. Daripada kira-kira pertengahan tahun 1960-an ke 1970-an, sering diperolehi daripada konsep seni visual, berkenaan dengan Antonin Artaud, Dada, Situationists, Fluxus, seni Pemasangan, dan Seni Konseptual, seni pertunjukan cenderung untuk ditakrifkan sebagai antitesis kepada teater, artforms ortodoks dan norma-norma budaya yang mencabar. Ideal telah satu pengalaman yang tidak kekal dan sahih untuk pelaku dan penonton dalam satu peristiwa yang tidak dapat diulangi, ditangkap atau dibeli. dalam masa ini perbezaan yang dibincangkan secara meluas, bagaimana konsep seni visual dan konsep seni persembahan digunakan, boleh menentukan makna prestasi persembahan seni (bandingkan Prestasi: Pengenalan Kritikal oleh Marvin Carlson, P. 103,2-105,1).
Prestasi seni adalah satu istilah yang biasanya dikhaskan untuk merujuk kepada seni konsep yang menyampaikan maksud yang berasaskan kandungan dalam erti kata yang lebih berkaitan drama, dan bukannya prestasi mudah untuk semata-mata untuk tujuan hiburan. Ia sebahagian besarnya merujuk kepada prestasi yang dipersembahkan kepada penonton, tetapi yang tidak bertujuan untuk membentangkan bermain teater konvensional atau naratif linear formal, atau yang berselang-seli tidak bertujuan untuk menggambarkan satu set watak-watak rekaan dalam interaksi formal skrip. Oleh itu boleh termasuk tindakan atau kata yang diucapkan sebagai komunikasi antara artis dan penonton, ataupun mengabaikan jangkaan penonton, bukannya berikutan skrip bertulis terlebih dahulu.
Beberapa jenis seni pertunjukan yang terlibat boleh dekat dengan seni persembahan. Prestasi itu boleh menggunakan skrip atau mewujudkan persekitaran yang dramatik fiksyen, tetapi masih merupakan seni pertunjukan di mana ia tidak bertujuan untuk mengikuti norma biasa dramatik mewujudkan persekitaran rekaan dengan skrip linear yang berikut konvensional dinamik dunia sebenar tetapi, ia sengaja akan berusaha untuk menyindir atau mengatasi dinamik dunia sebenar yang biasa yang digunakan dalam drama teater konvensional.
Artis Prestasi sering mencabar penonton untuk berfikir dalam cara-cara baru dan tidak konvensional, memecahkan konvensyen seni tradisional, dan memecahkan idea-idea konvensional tentang "seni". Selagi sebagai pelaku tidak menjadi seorang pemain yang mengulangi peranan, seni prestasi boleh merangkumi elemen-elemen secara menyindir (bandingkan Kumpulan Blue Man); menggunakan robot dan mesin sebagai penghibur, seperti dalam buah Makmal Penyelidikan Kemandirian atau meminjam unsur-unsur mana-mana melaksanakan seni seperti tarian, muzik, dan sarkas.
Sesetengah artis, contohnya yang Actionists Vienna dan neo-Dadaists, lebih suka untuk menggunakan istilah "seni secara langsung", "tindakan seni", "tindakan", "campur tangan" (lihat campur tangan seni) atau "manuver" untuk menggambarkan aktiviti persembahan mereka. Sebagai genre seni prestasi muncul seni tubuh, fluxus Prestasi, berlaku, puisi tindakan dan intermedia.
ASAL-USUL
Prestasi aktiviti seni tidak terhad kepada tradisi seni Eropah atau Amerika; pengamal ketara boleh didapati di Asia dan Amerika Latin. Artis dan ahli-ahli teori prestasi menunjukkan tradisi dan sejarah yang berlainan, yang terdiri daripada suku kaum untuk sukan dan acara-acara ritual atau agama. Dalam sebuah episod Dalam siaran masa kami on Thu, 20 Okt 2005, 21:30 BBC Radio 4, Angie Hobbs, Pensyarah dalam Falsafah, Universiti Warwick; Miriam Griffin, Fellow Somerville College, Oxford dan Cencorot John, Profesor Latin, University of Newcastle berbincang dengan Melvin Bragg idea bahawa Sifat pertentangan dan Diogenes di Greece purba mengamalkan satu bentuk seni pertunjukan dan bahawa mereka memperoleh julukan sinis yang bermaksud "anjing" kerana Diogenes berkelakuan berulang kali seperti anjing dalam persembahan.
Terdapat juga akaun Renaissance artis-artis seperti penyair-randah yang memakai persembahan awam yang boleh dikatakan nenek moyang sebagai seni prestasi.
Ahli-ahli teori budaya Barat sering mengesan prestasi aktiviti seni kembali ke awal abad ke-20, constructivists Rusia, Futurists dan Dada. Dada menyediakan leluhur penting dengan prestasi tidak konvensional puisi, sering di Cabaret Voltaire, oleh orang-orang Richard Huelsenbeck dan Tristan Tzara. Artis Futurist Rusia dapat dikenal pasti sebagai pendahulu prestasi, seperti Daud Burliuk, yang dicat mukanya untuk tindakan (1910-1920) dan Alexander Rodchenko dan isterinya Varvara Stepanova.
Menurut pengkritik seni Harold Rosenberg dalam tahun 1940-an dan 1950-an Lukisan Tindakan memberi artis kebebasan untuk melaksanakan - kanvas sebagai "arena di mana untuk bertindak", dan dengan itu menjadikan lukisan sebagai kesan prestasi artis di studio / beliau. Ekspresionisme abstrak dan lukisan Tindakan mendahului pergerakan Fluxus, Peristiwa dan kemunculan Seni.
Seni pertunjukan yang dinanti-nantikan, jika tidak jelas digubal, oleh kumpulan Gutai Jepun tahun 1950-an, terutamanya dalam kerja-kerja seperti "Pakaian Elektrik" Atsuko Tanaka (1956) [1].
Yves Klein telah pelopor seni prestasi dengan keping konsep Zon de Sensibilité Picturale Immatérielle (Zon perasaan halus bergambar tidak penting) 1959-1962, dan kerja-kerja seperti photomontage, Saut dans le lihatlah (Leap ke Tidak berlembutlah). Dalam tahun 1960-an artis Bumi lewat pelbagai sebagai Robert Smithson, Dennis Oppenheim, Michael Heizer dan Carl Andre menciptakan keping alam sekitar yang meramalkan seni prestasi tahun 1970-an. Kerja-kerja artis konsep pada awal tahun 1980-an, seperti Sol LeWitt, yang menjadikan lukisan mural-gaya ke dalam perbuatan prestasi oleh orang lain, telah dipengaruhi oleh Yves Klein dan bumi artis serta.
Menurut pengkritik seni Harold Rosenberg dalam tahun 1940-an dan 1950-an Lukisan Tindakan memberi artis kebebasan untuk melaksanakan - kanvas sebagai "arena di mana untuk bertindak", dan dengan itu menjadikan lukisan sebagai kesan prestasi artis di studio / beliau. Ekspresionisme abstrak dan lukisan Tindakan mendahului pergerakan Fluxus, Peristiwa dan kemunculan Seni.
Seni pertunjukan yang dinanti-nantikan, jika tidak jelas digubal, oleh kumpulan Gutai Jepun tahun 1950-an, terutamanya dalam kerja-kerja seperti "Pakaian Elektrik" Atsuko Tanaka (1956) [1].
Yves Klein telah pelopor seni prestasi dengan keping konsep Zon de Sensibilité Picturale Immatérielle (Zon perasaan halus bergambar tidak penting) 1959-1962, dan kerja-kerja seperti photomontage, Saut dans le lihatlah (Leap ke Tidak berlembutlah). Dalam tahun 1960-an artis Bumi lewat pelbagai sebagai Robert Smithson, Dennis Oppenheim, Michael Heizer dan Carl Andre menciptakan keping alam sekitar yang meramalkan seni prestasi tahun 1970-an. Kerja-kerja artis konsep pada awal tahun 1980-an, seperti Sol LeWitt, yang menjadikan lukisan mural-gaya ke dalam perbuatan prestasi oleh orang lain, telah dipengaruhi oleh Yves Klein dan bumi artis serta.
Tahun 1960-an
Pada tahun 1960-an, pelbagai kerja-kerja, konsep baru dan peningkatan bilangan artis membawa kepada jenis seni prestasi yang baru.
Prototaip untuk artform kemudian dengan jelas dilabelkan sebagai "prestasi seni", kerja-kerja artis-artis seperti Yoko Ono dengan sehelai Wall untuk orkestra (1962); Carolee Schneemann dengan kepingan seperti Joy Daging (1964); Yusuf Beuys dengan Bagaimana untuk Terangkan Pictures satu Mati Hare (1965); Yayoi Kusama, dengan tindakan seperti satu telanjang membakar bendera di Jambatan Brooklyn (1968) dan Allan Kaprow dalam Peristiwa banyak.
Kaprow telah mengutarakan tema happening panjang menggambarkan artform baru, pada awal tahun 1960-an. Happening membolehkan artis eksperimen dengan gerakan badan, direkodkan bunyi, bertulis dan teks yang bercakap, dan bau. Salah satu yang paling awal Kaprow "Peristiwa di Adegan New York," yang ditulis pada tahun 1961 sebagai bentuk membangun. [3] Yang ketara dalam Peristiwa Allan Kaprow, ahli-ahli penonton menjadi penghibur. Walaupun penonton Peristiwa telah dialu-alukan sebagai para penghibur, ia hanya kadang-kadang dan selalunya tanpa disedari bahawa mereka menjadi memainkan peranan aktif dalam Prestasi satu. Artis-artis lain yang menciptakan Peristiwa selain Kaprow termasuk Jim Dine, Claes Oldenburg, Robert Whitman, dan Wolf Vostell: Theater di Jalan (Paris pada tahun 1958).
Hermann Nitsch pada tahun 1962 telah menyampaikan "Theatre Orgies dan Misteri-misteri" (Orgien-und Mysterien Theater), pelopor kepada seni pertunjukan, berhampiran dengan seni persembahan.
Andy Warhol pada awal tahun 1960-an mula untuk membuat filem-filem dan video, dalam pertengahan 60-an ditaja Velvet Underground dan diadakan acara dan persembahan di New York, seperti Plastik diyakini yang Exploding (1966) yang memaparkan muzik Rock hidup, lampu meletup, dan filem .
Secara tidak langsung berpengaruh untuk prestasi dunia seni, khususnya di Amerika Syarikat, bentuk baru teater, termaktub oleh San Francisco Troupe MIME dan Teater Hidup dan dipamerkan dalam Off-Off teater Broadway di SOHO dan di La MaMa di New York City. Teater Hidup terutamanya melawat di Eropah antara 1963 dan 1968, dan di Amerika Syarikat pada tahun 1968. Kerja tempoh ini, Paradise Sekarang terkenal dengan penyertaan penonton dan babak di mana pelakon membaca senarai pantang larang sosial yang termasuk kebogelan, manakala disrobing.
Kerja-kerja seniman prestasi selepas tahun 1968 sering menunjukkan pengaruh peristiwa-peristiwa kebudayaan dan politik bagi tahun itu. Barbara T. Smith dengan Meal Ritual (1969) adalah di barisan hadapan seni feminis badan, dan prestasi tahun 1970-an, antara lain termasuk: Carolee Schneemann, dan Joan Jonas. Schneemann dan Jonas bersama-sama dengan Yoko Ono, Yusuf Beuys, Vito Acconci, dan Chris Beban merintis hubungan antara seni Badan dan seni pertunjukan.
Artis yang kerja yang telah sebelum ini cenderung untuk prestasi, seni serta artis-artis baru, pada awal tahun 1970-an mula membentangkan seni prestasi dalam bentuk yang lebih ketat.
Artis baru dengan persembahan radikal Beban Chris, dengan Tembak 1971 keping prestasi, di mana beliau telah ditembak di lengan kirinya oleh pembantu dari jarak kira-kira lima meter, dan Acconci Vito pada tahun yang sama dengan persemaian.
Buku diperluas Cinema, oleh Youngblood Gene, menandakan satu anjakan dalam penggunaan media oleh artis prestasi. Buku pertama yang mengingati seni video sebagai bentuk seni, menyebut Yalkut Jud sebagai artis video perintis. Sejak tahun 1965, beliau telah bekerjasama dalam berpuluh-puluh intermedia persembahan di seluruh Amerika Syarikat, juga dengan Nam June Paik, yang awal tahun 1960-an sudah telah pelaku fluxus dalam perjalanan untuk menjadi seorang artis media. Seni Paik, Youngblood merujuk kepada kerja-kerja Carolee Schneemann dan Robert Whitman dari tahun 1960-an, yang telah merintis seni pertunjukan, menjadi artform bebas pada awal tahun 1970-an.
Pasangan yang berpangkalan di Britain Gilbert dan George, sudah pada tahun 1970, telah didokumenkan tindakan mereka pada video, dan mencipta "ukiran hidup" mereka prestasi, berwarna emas dan nyanyian "Di bawah The Arches" untuk tempoh yang lama. Joan Jonas mula memasukkan video dalam persembahan eksperimen pada tahun 1972.
Pada tahun 1973 Laurie Anderson melakukan duet apabila Ais, di jalan-jalan di New York City. Marina Abramović, "Rhythm 10" prestasi, konsep termasuk melanggar badannya.Sejak tahun 1973, Bengkel Studio pejuang hak wanita di Bangunan Wanita di Los Angeles mempunyai kesan pembentukan gelombang persembahan dengan latar belakang feminis. Carolee Schneemann kerja pada tahun 1963, Badan Mata, sudah menjadi prototaip seni prestasi. Schneemann pada tahun 1975 menarik dengan persembahan solo yang inovatif, seperti Tatal Interior, menunjukkan badan wanita sebagai medium seni. Seni pertunjukan, kerana fana relatif, oleh tahun 1970-an, mempunyai kehadiran yang agak kukuh pada avant garde-negara blok Timur, khususnya Yugoslavia dan Poland.
Artis baru dengan persembahan radikal Beban Chris, dengan Tembak 1971 keping prestasi, di mana beliau telah ditembak di lengan kirinya oleh pembantu dari jarak kira-kira lima meter, dan Acconci Vito pada tahun yang sama dengan persemaian.
Buku diperluas Cinema, oleh Youngblood Gene, menandakan satu anjakan dalam penggunaan media oleh artis prestasi. Buku pertama yang mengingati seni video sebagai bentuk seni, menyebut Yalkut Jud sebagai artis video perintis. Sejak tahun 1965, beliau telah bekerjasama dalam berpuluh-puluh intermedia persembahan di seluruh Amerika Syarikat, juga dengan Nam June Paik, yang awal tahun 1960-an sudah telah pelaku fluxus dalam perjalanan untuk menjadi seorang artis media. Seni Paik, Youngblood merujuk kepada kerja-kerja Carolee Schneemann dan Robert Whitman dari tahun 1960-an, yang telah merintis seni pertunjukan, menjadi artform bebas pada awal tahun 1970-an.
Pasangan yang berpangkalan di Britain Gilbert dan George, sudah pada tahun 1970, telah didokumenkan tindakan mereka pada video, dan mencipta "ukiran hidup" mereka prestasi, berwarna emas dan nyanyian "Di bawah The Arches" untuk tempoh yang lama. Joan Jonas mula memasukkan video dalam persembahan eksperimen pada tahun 1972.
Pada tahun 1973 Laurie Anderson melakukan duet apabila Ais, di jalan-jalan di New York City. Marina Abramović, "Rhythm 10" prestasi, konsep termasuk melanggar badannya.Sejak tahun 1973, Bengkel Studio pejuang hak wanita di Bangunan Wanita di Los Angeles mempunyai kesan pembentukan gelombang persembahan dengan latar belakang feminis. Carolee Schneemann kerja pada tahun 1963, Badan Mata, sudah menjadi prototaip seni prestasi. Schneemann pada tahun 1975 menarik dengan persembahan solo yang inovatif, seperti Tatal Interior, menunjukkan badan wanita sebagai medium seni. Seni pertunjukan, kerana fana relatif, oleh tahun 1970-an, mempunyai kehadiran yang agak kukuh pada avant garde-negara blok Timur, khususnya Yugoslavia dan Poland.
Tahun 1980-an
Sehingga tahun 1980-an, seni prestasi telah demystifying virtuosity. Kini ia mula memeluk kecemerlangan teknikal. Merujuk kepada Kehadiran dan tentangan oleh Philip Auslander, pengkritik seni pertunjukan, Sally Banes menulis "... menjelang akhir tahun 1980-an, seni pertunjukan telah menjadi begitu meluas diketahui bahawa ia tidak lagi diperlukan untuk menjadi ditakrifkan; budaya massa, terutama televisyen, mempunyai datang untuk membekalkan kedua-dua perkara struktur dan tertakluk untuk seni prestasi banyak dan beberapa artis prestasi, termasuk Laurie Anderson, Spalding Gray, Eric Bogosian, Willem Dafoe, dan Ann Magnuson, memang menjadi artis crossover dalam hiburan arus perdana ".
Walaupun fakta bahawa banyak persembahan diadakan dalam bulatan kumpulan kecil dunia seni, nota RoseLee Goldberg, dalam Seni: Dari Futurism Present bahawa "prestasi telah cara merayu terus kepada orang awam yang besar, serta penonton yang mengejutkan ke dalam menilai semula tanggapan mereka sendiri seni dan hubungannya dengan budaya. Sebaliknya, kepentingan awam dalam jangka sederhana, terutamanya dalam tahun 1980-an, berpunca daripada keinginan secara jelas bahawa orang ramai untuk mendapatkan akses kepada dunia seni, untuk menjadi penonton kuasanya ritual dan masyarakat yang berbeza, dan akan terkejut dengan yang tidak dijangka, persembahan sentiasa bukan ortodoks bahawa artis merangka. "
Antara seni prestasi yang paling dibincangkan dalam dunia seni dekad ini prestasi oleh Linda Montano dan Tehching Hsieh antara Julai 1983 dan Julai 1984, Seni / Life: Satu Tahun Prestasi (Tali Piece), dan Karen Finlay Saya Ass Man 1987.
Sehingga kejatuhan blok timur Eropah pada akhir 1980-an, seni pertunjukan oleh kebanyakan kerajaan komunis telah secara aktif telah ditolak. Dengan kecuali Poland dan Yugoslavia, seni prestasi lebih atau ditolak diharamkan di negara-negara di mana mana-mana acara awam yang bebas adalah ditakuti. Pada GDR, Czechoslovakia, Hungary dan Latvia ia berlaku di pangsapuri, di perhimpunan seolah-olah spontan dalam studio artis, dalam persekitaran yang terkawal gereja, atau dilindungi sebagai aktiviti lain, seperti menembak gambar. Terpencil konteks konsep barat, dalam persekitaran yang berbeza, ia boleh menjadi seperti bantahan yang suka bermain atau seperti komen pahit, menggunakan metafora subversif untuk menyatakan perbezaan pendapat dengan situasi politik.
Hedwig Gorski sebelum tahun 1982 datang dengan puisi prestasi istilah, untuk membezakan persembahan vokal beliau yang berasaskan teks dari seni persembahan, khususnya kerja-kerja artis prestasi, seperti Laurie Anderson, yang bekerja dengan muzik pada masa itu. Penyair Prestasi bergantung lanjut mengenai ungkapan retorik dan falsafah dalam puisi mereka daripada artis-artis prestasi, yang timbul dari genre seni visual lukisan dan arca.
Tahun 1990-an
Walaupun blok Soviet hancur, aktiviti-aktiviti artis prestasi seperti György Galántai di Hungary, atau Kumpulan Tindakan Kolektif di Rusia, yang dahulunya ditindas menjadi lebih dikenali. Artis muda dari seluruh bekas blok Timur, termasuk Rusia, berpaling kepada prestasi. Seni pertunjukan pada kira-kira masa yang sama muncul di Cuba, Caribbean dan China. Artis prestasi Cina seperti Zhang Huan telah melaksanakan bawah tanah sejak tahun 1980-an. Permulaan seni prestasi cina tahun 1990-an yang telah mendapat pujian dalam artscene antarabangsa.
"Dalam konteks seni prestasi menjadi suara kritikal yang baru dengan kuasa sosial yang sama seperti yang ditemui di Eropah Barat, Amerika Syarikat dan Amerika Selatan dalam tahun 1960-an dan awal 1970-an. Ia perlu ditekankan bahawa letusan seni prestasi dalam tahun 1990-an dalam Eropah Timur, China, Afrika Selatan, Cuba, dan di tempat-tempat lain tidak perlu dipertimbangkan sama ada menengah atau yg suka meniru Barat. "
Dalam dunia barat pada tahun 1990-an, prestasi yang lebih canggih seni menjadi sebahagian daripada arus perdana budaya: prestasi seni sebagai artform lengkap mendapat kemasukan ke muzium seni dan menjadi topik museal .
2000-an
Pada separuh kedua dekad ini, bentuk bantuan komputer seni prestasi mula mengambil tempat.
Dari 14 Mac hingga 31 Mei, 2010, Museum of Modern Art mengadakan retrospektif utama dan rekreasi prestasi kerja Marina Abramović, pameran seni prestasi terbesar dalam sejarah Moma. Dalam jangka yang pameran itu, Abramović melakukan "Artis ini hadir," 736-jam dan 30-minit statik, sekeping senyap, di mana dia Sab bergerak dalam atrium muzium, manakala penonton yang telah dijemput untuk mengambil giliran duduk bertentangan dengan beliau. Satu kumpulan sokongan untuk "golongan atas," "Duduk dengan Marina," telah ditubuhkan di Facebook. Prestasi menarik selebriti seperti Bjork dan James Franco dan mendapat liputan di internet termasuk esei oleh NYC penulis Tao Lin.
Dalam dunia barat pada tahun 1990-an, prestasi yang lebih canggih seni menjadi sebahagian daripada arus perdana budaya: prestasi seni sebagai artform lengkap mendapat kemasukan ke muzium seni dan menjadi topik museal .
2000-an
Pada separuh kedua dekad ini, bentuk bantuan komputer seni prestasi mula mengambil tempat.
Dari 14 Mac hingga 31 Mei, 2010, Museum of Modern Art mengadakan retrospektif utama dan rekreasi prestasi kerja Marina Abramović, pameran seni prestasi terbesar dalam sejarah Moma. Dalam jangka yang pameran itu, Abramović melakukan "Artis ini hadir," 736-jam dan 30-minit statik, sekeping senyap, di mana dia Sab bergerak dalam atrium muzium, manakala penonton yang telah dijemput untuk mengambil giliran duduk bertentangan dengan beliau. Satu kumpulan sokongan untuk "golongan atas," "Duduk dengan Marina," telah ditubuhkan di Facebook. Prestasi menarik selebriti seperti Bjork dan James Franco dan mendapat liputan di internet termasuk esei oleh NYC penulis Tao Lin.