Pengenalan Seni Internet

INTERNET ART.
Internet art atau seni internet (sering disebut sebagai seni bersih) adalah satu bentuk karya seni digital yang diedarkan melalui Internet. Bentuk seni ini telah melepasi penguasaan tradisional sistem galeri dan muzium, menyampaikan pengalaman estetik melalui Internet. Artis yang bekerja dengan cara ini kadang-kadang dirujuk sebagai artis bersih. Seni internet boleh berlaku di luar struktur teknikal Internet, contohnya apabila artis menggunakan tradisi Internet sosial atau budaya tertentu dalam projek di luar. Seni Internet juga tidak semestinya interaktif, penyertaan, dan multimedia. Seni Internet boleh digunakan untuk menyebarkan mesej, sama ada politik atau sosial, dengan menggunakan interaksi manusia.
Istilah seni Internet lazimnya tidak merujuk kepada seni digital semata-mata dan dimuat naik melalui Internet tetapi seni ini juga berkaitan dengan pelayar web, seperti imej lukisan yang dimuat naik untuk dilihat di dalam galeri online. Sebaliknya, genre ini bergantung kepada Internet wujud, dengan mengambil kesempatan daripada aspek itu antara muka interaktif dan sambungan kepada budaya sosial dan ekonomi yang pelbagai dan mikro-budaya. Ia merujuk kepada Internet secara keseluruhan, bukan sahaja untuk kerja-kerja berasaskan web.

Borang dan pembentangan.

Seni internet boleh diwujudkan dalam pelbagai media antaranya melalui laman web projek-projek e-mel, projek-projek perisian berasaskan Internet asal (kadang-kadang melibatkan permainan), pemasangan rangkaian yang berkaitan Internet, interaktif atau video streaming, audio, atau kerja-kerja radio dan persembahan rangkaian (menggunakan pelbagai pengguna domain, dunia maya seperti Second Life, bilik sembang, dan lain-lain persekitaran rangkaian). Ia juga termasuk peristiwa-peristiwa yang di luar talian, seperti 1997 prestasi Alexei Shulgin Vienna, Real Cyberknowledge untuk Pelancong Asing. Shulgin dicetak salinan 'Kecantikan dan Timur' ZKP4, yang diterbitkan dalam talian oleh nettime mailing list, dan menyerahkan buku-buku kecil kepada orang ramai di jalan-jalan di Vienna.
Seni Internet juga bertindih dengan bentuk berasaskan komputer lain seni seperti seni media baru, seni elektronik, seni perisian, seni digital, seni telematic dan seni generatif. Seni terma internet, bersih-berasaskan seni, seni bersih, Net.art, seni Web, dan juga seni rangkaian semuanya telah digunakan untuk mengklasifikasikan.
Walau bagaimanapun, seni berangkai panjang mempunyai sejarah penggunaan untuk karya seni yang dihubungkan melalui rangkaian tertutup sebelum Seni Internet popular pada awal tahun 1990-an, seperti projek-projek seni Telematic. Net.art (disebut "bersih-titik-seni") adalah istilah yang lebih popular di tahun 1990-an, yang sering merujuk kepada beberapa artis pertama bersih yang mengkritik struktur Internet. Pengkritik Rachel Greene menyatakan bahawa istilah yang berasal "apabila Slovenia artis Vuk Ćosić membuka e-mel tanpa nama sahaja untuk mencari ia telah remuk dalam transmisi, Ćosić boleh membuat hanya satu istilah mudah dibaca seperti 'net.art 'yang mula digunakan untuk bercakap tentang seni dan komunikasi dalam talian. " Greene menyenaraikan beberapa artis sebagai experimenters awal bentuk Ćosić Vuk, Jodi, Alexei Shulgin, Heath Bunting, Shu Lea Cheang, VNS Matrix dan Olia Lialina. Dalam buku Seni Internet, Green tempat permulaan seni internet selepas tahun 1993, dengan popularisasi melayari web grafik.


Rachel Greene(PAPERBACK ORIGINAL)

Sejarah dan konteks.
Seni Internet berakar umbi dalam tradisi dan gerakan-gerakan yang berbeza, bermula dari Dadalisem untuk Situationism, konsep seni, Fluxus, seni video, seni kinetik prestasi dan kejadian. Berasaskan Amsterdam pengkritik Josephine Bosma mentakrifkan seni Internet mempunyai "lima generasi", di mana generasi pertama artis tidak bekerja dengan Internet yang betul, tetapi dengan prekursor saling elektronik ke Internet, seperti faks, imbasan televisyen perlahan dan video tex. Bentuk-bentuk ini lebih awal ditakrifkan lebih meluas sebagai seni Rangkaian.
Sesuatu karya seni Berangkai awal adalah kerja Roy Ascott, La Plissure du Texte, yang dilakukan dengan kerjasama yang dicipta untuk pameran di Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris pada tahun 1983, dengan menggunakan rangkaian tertutup artis yang dijemput pada rangkaian ARTEX. Media seni institusi seperti Ars Electronica Festival di Linz, atau IRCAM yang berpangkalan di Paris (sebuah pusat penyelidikan untuk muzik elektronik), juga akan menyokong atau yang ada sekarang seni awal Berangkai. Pada tahun 1974, Kanada artis Vera Frenkel bekerja dengan tele-Bell Kanada Studios untuk menghasilkan Sukan Rentetan kerja, kerja seni pertama dari Kanada untuk menggunakan teknologi telekomunikasi. Antara 1994 ke 2000, beberapa tempat awam yang ditubuhkan untuk arkib, menyebarkan dan mempromosikan seni Internet.
Organisasi utama termasuk Thing Adaweb, yang diarahkan oleh Benjamin Weil Alt-X, yang diasaskan oleh Amerika Mark artis Rhizome, yang dimulakan oleh puak Mark artis dan kurator dan FILE Bahasa Elektronik Festival Antarabangsa, yang diasaskan oleh artis-artis Ricardo Barreto dan Paula Perissinotto. Dengan peningkatan enjin carian sebagai pintu masuk untuk mengakses web di akhir 1990-an, ramai artis bersih mengalihkan perhatian mereka kepada tema-tema yang berkaitan. Pameran 'Dynamics Data' pada tahun 2001 di di Muzium Whitney Seni American memaparkan 'Netomat' (Maciej Wisniewski) dan 'Apartment' (Marek Walczak dan Martin Wattenberg, yang digunakan permintaan carian sebagai bahan mentah. 'Nyawa The Secret Nombor' Golan Levin. (2000) membayangkan "populariti" 1 nombor untuk 1.000.000 seperti yang diukur oleh hasil carian Alta Vista kerja-kerja seperti ini menunjukkan kepada antara muka alternatif dan mempersoalkan peranan dominan enjin carian dalam mengawal akses kepada bersih.





Internet sebagai Seni


Sama seperti teknologi video dan komputer menarik artis perintis dalam tahun 1960-an dan 1970-an, Internet hari ini adalah artis memberi inspirasi kepada menggerupis dengan kemungkinan dan sempadan World Wide Web.Apa yang bermula sebagai usaha eksperimen yang suka bermain dan sering lidah-di-pipi dengan artis beberapa arif kod di awal tahun 1990-an telah berkembang menjadi pergerakan seni global yang menarik perhatian dari muzium dan pengumpul persendirian.Muzium media Karlsruhe berasaskan Zentrum fuer Kunst und Medientechnologie, atau ZKM, telah menjalankan satu siri pameran net.art.Digital Art Museum Berlin baru-baru ini menunjukkan prestasi video "yg terantuk Tidak berlembutlah," oleh Gazira Babeli, nama samaran untuk seorang artis yang hanya wujud dalam Second Life, permainan realiti maya dalam talian.
Tambah kapsyen


pemasangan interaktif oleh Sergi Jordà, Martín Kaltenbrunner, Günter Geiger dan Marcos Alonso. Antara artis yang mula-mula melihat potensi untuk kegunaan kreatif lebuhraya maklumat ialah Belgrade-dilahirkan Vuk Ćosić dan artis yang berpangkalan di Amsterdam duo Joan Heemskerk dan Dirk Paesmans, yang membuat persembahan di bawah Jodi nama samaran di web. Kerja-kerja awal digital mereka, sama seperti seni yang dibuat hari ini oleh Itali duo Eva dan Franco Mattes yang memanggil diri mereka 0100101110101101.ORG-sering ditiru atau sekurang-kurangnya yang dibayar penghormatan ironis kepada haram komplot penggodam komputer.Laman Web Jodi, 404.jodi.org, sebagai contoh, menunjukkan skrin kosong, yang melalui suis klik individu dari kuning, merah biru, dengan 404 angka yang standardly reserved untuk menunjukkan mesej ralat Internet, bermakna bahawa laman web telah gagal untuk dimuat naik. Mattes duo malah mencipta virus perisian pada tahun 2001, yang dipanggil biennale.py, yang tersebar di seluruh dunia dan terpaksa dihapuskan oleh Amerika Syarikat pembuat perisian antivirus Symantec.Selain membiak sendiri tanpa henti pada komputer, virus adalah bertujuan untuk multply sendiri oleh "menggunakan minda manusia dan histeria media sebagai jentera pembiakan," kata Mattes. Matlamat mereka: untuk menunjukkan bahawa virus komputer tidak hanya program yang merosakkan tetapi kewujudannya dan peredaran bergantung pada manusia."Sejarah seni untuk lapangan terbang, kelantangan saya," Encik Ćosić yang boleh dilihat di www.ljudmila.org/ ~ vuk / sejarah dan yang akan dipamerkan di Artspace Treshold di Perth, Scotland, dari Ogos 1 November 1, menunjukkan satu siri karya-karya ikonik dan rujukan budaya yang diberikan sebagai pictograms lapangan terbang yang beri hakmilik. Satu ikon itu, yang dipanggil King Kong, menggambarkan tangan putih yang memegang seorang wanita kecil sawit, merujuk kepada klasik Hollywood di mana gorila gergasi pelukannya heroin.




ZKM'T-Visionarium' (2003-08), dengan Neil Brown, Dennis Del Gemma Collinge, Jeffrey Shaw dan Peter WeibelTetapi seni Internet, yang sering dipanggil net.art, adalah lebih daripada hanya cubaan dadist ilham untuk membuat kerosakan dalam talian atau mencabar pemahaman popular World Wide Web sebagai medium yang berguna dan kos rendah untuk transaksi perniagaan atau pengumpulan maklumat atau membuang masa.Bagi artis-artis seperti En. Ćosić, daya tarikan Internet janji kemerdekaan seni. "Potensi yang kononnya mengganggu net.art telah dikenal pasti dalam disempowering tengah," katanya."Oleh itu, generasi pertama kami secara agresif yang dimainkan dengan jalan pintas kepada pengguna akhir, mengelakkan kurator, pengkritik, ahli-ahli teori dan semua birokrasi seni yang lain."Salah satu kerja-kerja ini yang lebih serius, "tv skrin, satu malam," menunjukkan bagaimana internet telah berubah sejak dekad yang lalu (% ljudmila.org / 7Ewoelle/lajka/war). Ia menunjukkan satu siri gambar TV yang diambil dari pelbagai saluran Eropah pada malam pada tahun 1999 bahawa Yugoslavia telah dibom oleh kuasa-kuasa NATO. Di samping itu kepada gambar Presiden Amerika Syarikat Bill Clinton dan Strongman Yugoslav Slobodan Milosevic, pegun TV menunjukkan jet pejuang mengambil kira dan letupan peluru berpandu dilihat melalui penglihatan malam kamera serta imej-imej lain yang disiarkan, seperti filem lucah yang lembut dan filem-filem perang yang lama ."Ia adalah sekeping tentang hubungan antara TV dan Web," Encik Ćosić kata. "Pada masa itu, saya telah menegaskan hakikat bahawa apabila ia datang kepada liputan global, TV masih dalam kelebihan dari segi jangkauan dan kredibiliti melalui Internet." Tetapi jelas ini telah berubah dengan keleluasaan Internet.Teknologi mara dengan cepat, mewujudkan bentuk rangkaian baru yang mencabar dan mengubah tradisional media memaksa, sebagai contoh, stesen TV, akhbar dan majalah untuk menggunakan internet sebagai saluran pengagihan utama untuk menarik pembaca. Orang-orang amanah Internet yang lebih lama, "media arus perdana" kurang.Tetapi artis net.art tidak berhenti di sini untuk soalan dan mencabar, mengkritik dan akhirnya mentakrifkan semula Internet. Mereka memeluk keupayaan internet untuk menghubungkan orang ramai untuk berkongsi idea dan menjadi aktif dalam digital dan dunia sebenar. Ia juga mempamerkan karya mereka di dalam ruang awam yang luar biasa, menjana lebih perhatian daripada apa yang mereka akan di muzium.

<><> <><> <><>
Vuk Ćosić (3)'Skrin tv






Vuk Ćosić (3)'Skrin tv, satu malam' (1999) oleh Vuk Ćosić; menghadapi halaman 'pieta' (kiri) dan 'Cezanne' dari kerja Mr. Ćosić 2009, 'sejarah seni untuk lapangan terbang, jumlah I.'Afrika Selatan artis Nathaniel Stern, bersama-sama dengan Amerika artis Scott Kildall, sebagai contoh, telah mencipta halaman olok-olok-Wikipedia seni, wikipediaart.org, di mana artis-artis lain dan juga pencinta seni boleh membuat dan mengedit seni mereka sendiri dan membincangkan aspek seni seperti penapisan dan hak cipta. Kerja-kerja ini pada asalnya bertujuan untuk menjadi sebahagian daripada laman Wikipedia sebenar, tetapi ensiklopedia dalam talian menyekat percubaan awal artis 'kerana proses pengeditan pada laman web mereka tidak mematuhi piawaian Wikipedia.Swiss artis Christoph Wachter dan Mathias Jud telah mencipta satu rangkaian web yang dipanggil www.picidae.net, yang membolehkan pelayar di China, Iran, Afrika dan kawasan-kawasan lain untuk memuat naik laman web yang jika tidak disekat oleh penapisan rasmi.Untuk pintasan pengawas potensi, Tetuan Wachter dan Jud "mengambil gambar" laman web HTML dikodkan, membuat mustahil bagi pegawai-pegawai untuk menapis mereka kerana mereka telah distrukturkan dengan bantuan piksel bukannya kod yang boleh dibaca mesin. Selain membantu untuk mendapatkan penapisan maklumat yang lalu, kerja-kerja mencabar andaian tradisional yang artis pencipta tunggal seni dan pencinta seni semata-mata seni memakan.
"Satu-satunya perkara yang penting adalah pandangan peribadi, tanpa mengira sama ada salah satu mencipta seni atau jika seseorang itu memerhati," artis berkata. "Kami telah mampu untuk mewujudkan hubungan dengan projek-projek kami kepada orang ramai di seluruh dunia. Bagi picidae, sebagai contoh, orang dicat poster, fail audio yang direkodkan dan gambar-gambar yang dilukis (untuk meningkatkan kesedaran tapak). Itu semua dalam erti kata yang terbaik seni yang mencipta pemandangan yang baru, pengalaman baru dan kursus-kursus baru tindakan. "Artis-artis lain seperti Sepanyol, Antoni Abad juga telah mencungkil idea rangkaian.Www.zexe.net laman web beliau adalah satu projek untuk membantu, sebagai contoh, orang cacat di Geneva dan Barcelona memberitahu antara satu sama lain bagaimana untuk perjalanan terbaik melalui bandar-bandar.Dilengkapi dengan kamera, orang cacat yang terlibat dalam projek telah diambil gambar halangan jalan raya dan telah dimuatkan ini di Internet, mewujudkan peta bandar maya untuk membenarkan orang-orang di kerusi roda perjalanan yang tiada halangan untuk menggunakannya melalui hutan asfalt yang berceranggah. Walaupun laman ini mungkin kelihatan seperti kumpulan bantu diri dengan pantas pertama, kerja En. Abad adalah serupa dengan usaha-usaha abad ke-19 novelis Perancis, Victor Hugo, yang dengan epik "Les Miserables" dibawa ke cahaya penderitaan dan nasib miskin Paris dan dijauhi kelas bawahan, lantas meningkatkan kesedaran orang ramai dan menyebabkan tindakan sosial.Ken Goldberg, seorang artis Amerika Syarikat yang bermula sebagai pengarca, semakin memberi tumpuan kepada Internet dan seni digital. Hasil kerja beliau termasuk filem pendek dan program-program perisian. Beliau berhujah bahawa salah satu daripada tarikan utama Internet akses kekal. "Konsep ini berdiri di Berbeza dengan nilai kultus sekeping seni, yang mendapat kekuatan dan aura dari hakikat bahawa kerja-kerja seni tunggal," kata Tuan Goldberg, yang juga bekerja sebagai seorang profesor robotik di Universiti California di Berkeley. "Walaupun seni biasanya terhad kepada muzium, galeri dan pengumpul persendirian, seni internet boleh melihat pada setiap masa oleh sesiapa pun."Tetapi akses mudah Seni Internet juga telah dibuktikan bermasalah untuk nilai pasaran."Pada tahun 1990-an, apabila Seni Internet mula berkembang, faedah daripada orang ramai adalah pepejal," kata Wolf Lieser, pengasas Seni Digital Muzium dan galeri di Berlin. "Tetapi dari perspektif kewangan, bentuk seni ini telah gagal." Encik Lieser memiliki sebuah galeri seni digital di London pada akhir 1990-an tetapi terpaksa ditutup kerana kebanyakan kerja-kerja tidak dijual.Ini telah berubah pada tahun-tahun kebelakangan ini sebagai pengumpul persendirian dan institusi-institusi yang ditubuhkan seni yang semakin meningkat selera makan untuk mengumpul dan membeli karya-karya, ramai yang masih yang agak murah dan boleh berkisar dari sekitar AS $ 2,000 hingga $ 50,000."Hari ini keadaan sudah berubah kerana pengumpul lebih mengetahui perkara subjek," Encik Lieser berkata. "Daripada perolehan artifak, mereka ini semakin sedar bahawa mereka membeli ke dalam aspek konsep dan budaya seni apabila mereka membeli seni Internet."Namun, Encik Lieser berkata pengumpul mahu beberapa bentuk item unik, walaupun artifak, cakera memori atau CD-ROM, hanya nilai simbolik. Armour Theo pengumpul swasta baru-baru ini telah mula membeli net.art, beliau berkata, kerana dia mengesan peluang untuk mengambil bahagian dalam perkembangan seni yang baru, sama dengan penciptaan bentuk seni yang penting seperti cubist seni."Saya selalu suka seni dan mahu mengumpul," kata En. Armour, reka bentuk perunding arkitek-menjadi-komputer yang berusia 62 tahun, yang sehingga baru-baru ini juga merupakan ahli lembaga penasihat yayasan Peggy Guggenheim di Venice. "Sebagai seorang pakar teknologi, saya memutuskan bahawa ia telah menjadi seni Internet."Bahagian pertama di Internet itu berkembang seni koleksi adalah kerja oleh Encik Goldberg yang dipanggil "Mori kenang-kenangan," bahasa Latin untuk "ingat kamu akan mati," di mementomori-0.net. Ia menunjukkan secara langsung, digital, perwakilan yang sentiasa berubah pergerakan seismik Fault Hayward, celah tektonik yang mengalir di sebelah timur San Francisco Bay. "Saya mahu seluruh transaksi yang akan dilaksanakan secara digital," kata En. Armour, yang enggan mendedahkan harga yang dibayar untuk kerja-kerja. "Tetapi artis dan gallerist Catherine Clark, yang membawa kita sama-sama, memutuskan untuk pergi untuk spesimen fizikal juga." Walaupun kerja En. Goldberg boleh dilihat oleh sesiapa sahaja di Internet, En. Armour mempunyai sendiri, kerja-kerja asal seni yang disimpan memandu perak bersalut kilat.Muzium, Sementara itu, juga aktif dalam genre yang baru ditubuhkan. San Francisco Museum of Modern Art, atau SFMOMA, yang ditauliahkan kerja-kerja berasaskan Web pada akhir tahun 1990-an, baru-baru ini telah membeli dua karya dari Hollywood, Calif. Kelahiran artis Julia Scher dan Lynn Hershman Leeson dari Cleveland, Ohio. Kerja Cik Scher, "Kejuruteraan ramalan # 2" dari 1998, adalah pemasangan video yang menggunakan kod pengaturcaraan berasaskan Internet awal.Kerja Cik Hershman Leeson, "Agent Ruby," yang bertarikh 1999-2002, suka bermain, Internet program interaktif yang melaluinya pengguna boleh bercakap kepada orang tiruan "Ruby Agen." Penonton dari program ini boleh bertanya soalan, yang Ruby akan menjawab.Bergantung kepada soalan dan jawapan, Ruby akan menukar kulit muka."Kami merasakan bahawa ia adalah masa yang tinggi untuk membuat langkah logik seterusnya dan menunjukkan kepimpinan yang berterusan di kalangan muzium dengan mengkaji keperluan muzium untuk menjaga teknologi menuntut kerja," kata Rudolf Frieling, kurator SFOMA seni media.Karlsruhe, Jerman-Zentrum fuer Kunst und Medientechnologie, atau ZKM, juga memberi tumpuan kepada net.art. Salah satu daripada pameran baru-baru ini, "banquet_notes dan rangkaian," memberi tumpuan kepada budaya bersih di Sepanyol. Menunjukkan semasa, "YOU_ser 2.0: Sambutan Pengguna" yang berlangsung sehingga 30 Ogos, termasuk kerja-kerja net.art seperti mikrogalleri.es, yang dicipta oleh Korea kelahiran artis Mehi Yang dan Axel Roch Jerman. Pelawat boleh memuat naik gambar mereka sendiri pada komputer.Gambar-gambar yang disiarkan di ZKM di Karlsruhe atau di galeri-galeri lain yang boleh dibuka oleh sesiapa sahaja yang mempunyai sebuah projektor dan akses internet. Untuk Tetuan Yang dan Roch, microgalleri.es mengambil langkah Internet salah satu di hadapan laman web komuniti seperti Facebook atau Flickr. Microgalleri.es adalah satu platform terbuka yang seharusnya menarik institusi awam, studio swasta atau kafe untuk mendapatkan berhubung dengan orang lain, mereka berkata, mencadangkan bahawa generasi Internet baru ini boleh menjadi "Internet Perkara" sebagai dunia digital menjadi "konkrit" dalam ruangan lain.